Piero Golia, The painter, 2016, Motion control robot, paint, canvas - Courtesy Fondazione Memmo, Rome - Photo by Daniele Molajoli

Piero Golia, The painter, 2016, Motion control robot, paint, canvas – Courtesy Fondazione Memmo, Rome – Photo by Daniele Molajoli

English text below

Proseguono le interviste agli artisti partecipanti al terzo ciclo di Conversation Piece | Part 3 – fino al 2 aprile alla Fondazione Memmo –  curate da Marcello Smarrelli e dedicate agli artisti italiani e stranieri presenti per un periodo a Roma. Dopo Claudia Weiser e Jonathan Baldock è il turno di Piero Golia.
Come per le precedenti edizioni gli artisti si sono confrontati con un tema specifico: la natura degli oggetti e come li utilizzano nella loro pratica artistica. Cubismo, Dadaismo, Surrealismo, New Dada, passando per la Pop Art, il Minimalismo, l’Arte Concettuale … per giungere ai giorni nostri, gli oggetti sono stati uno snodo concettuale alla base delle ricerche di molti artisti.

Alcune domande a Piero Golia —

ATP: Riguardo al tuo soggiorno a Roma: c’è qualche opera d’arte, luogo o artista che ti influenzato in qualche modo?

Piero Golia: Le esperienze influenzano il nostro lavoro, forse non direttamente, ma lo fanno. Non so se si deve parlare strettamente di un’opera d’arte, un luogo o una persona. Forse di dovrebbe considerare più un’esperienza e una situazione generale.

ATP: Che opera esporrai in “Conversation piece”? Perché l’hai scelta?

PG: Presumo di essere un po’ in ritardo nel rispondere a questa domanda, in quanto sembra che la mostra non sia ancora successa…In ogni caso, espongo “The Painter”, un robot che può dipingere della pittura astratta, mentre io sono impegnato a fare altre cose. Sono qui che lavoro mentre il “pittore” è alle mie spalle e sta ancora dipingendo dei quadri, è lo farà fino alla fine della mostra.

ATP: Riguardo al sottotitolo di Conversation Piece | Part 3 – “Take an object / Do something to it / Do something else  to it ” (Jasper Johns) – qual’è la tua relazione con gli oggetti quotidiani? Quanto influiscono sulla tua ricerca?

PG: Oggetti quotidiani od ordinari posso acquisire un valore narrativo. I robot sostituiscono le persone nel lavoro ripetitivo ed è quello che succede anche in questo caso; seguendo una serie di regole, il “pittore” è in grado di generare delle opere astratte.

Piero Golia, The painter, 2016, Motion control robot, paint, canvas - Courtesy Fondazione Memmo, Rome - Photo by Daniele Molajoli

Piero Golia, The painter, 2016, Motion control robot, paint, canvas – Courtesy Fondazione Memmo, Rome – Photo by Daniele Molajoli

Conversation Piece | Part 3 — Piero Golia

Fondazione Memmo Arte Contemporanea presents Conversation Piece | Part 3, the third exhibition in a series curated by Marcello Smarrelli, and intended to chart the presence of italian and foreign artists currently living in Rome or particularly attached to the city. The artists invited to this third exhibition are: Jonathan Baldock, Piero Golia, Magali Reus (dutch fellow at the American Academy in Rome), Claudia Wieser (fellow at the Accademia Tedesca di Roma Casa Baldi).

Through a variety of different languages and materials, the Piero Golia’s research is distinguished by a radical and biting approach, with the aim of questioning the usual dynamics of the art market and art system. The work, titled The Painter, especially conceived for Fondazione Memmo, is an ironic and irreverent metaphor for the classic figure of the painter and his work made up mostly of expectations, reflections and rapid moments of performance to create an artwork which at the same time is the mark of the time necessary to produce it. The robot observes, produces, stops and repeats itself.

ATPdiary asked some questions to Piero Golia —

ATP: Regarding your stay in Rome: is there any artwork, place or artist that influenced you in some ways?

Piero Golia: Experiences influences our work, maybe not directly, but they do. I don’t really know if we should talk about an art work , a place or a person, but maybe more about a general experience and situation.

ATP: Which artwork will you show in “Conversation Piece”? Why did you choose it?

PG: I assume I’m very late to answer those questions since seems the show didn’t happened yet… Anyway I’m showing “The painter”… a robot who can paint abstract paintings while I’m doing other things. I’m here working while the painter is behind me still painting those paintings till the end of the exhibition.

ATP: Regarding the subtitle of Conversation Piece | Part 3 – “Take an object / Do something to it / Do something else to it” (Jasper Johns) -, which is tour relationship with daily objects? How much do they affect your research?

PG: Daily or standard objects may gain narrative value. Robots replace people in repetitive work, and so here it does, following a set of rules the painter is able to generate abstraction.

Piero Golia, The painter, 2016, Motion control robot, paint, canvas - Courtesy Fondazione Memmo, Rome - Photo by Daniele Molajoli

Piero Golia, The painter, 2016, Motion control robot, paint, canvas – Courtesy Fondazione Memmo, Rome – Photo by Daniele Molajoli

Piero Golia, The painter, 2016, Motion control robot, paint, canvas - Courtesy Fondazione Memmo, Rome - Photo by Daniele Molajoli

Piero Golia, The painter, 2016, Motion control robot, paint, canvas – Courtesy Fondazione Memmo, Rome – Photo by Daniele Molajoli