Jonathan Baldock, Conversation Piece | Part 3, Courtesy: Fondazione Memmo, Rome Photo by Daniele Molajoli - Installation view

Jonathan Baldock, Conversation Piece | Part 3, Courtesy: Fondazione Memmo, Rome Photo by Daniele Molajoli – Installation view

Proseguono le interviste agli artisti partecipanti al terzo ciclo di Conversation Piece | Part 3 - fino al 2 aprile –  curate da Marcello Smarrelli e dedicate agli artisti italiani e stranieri presenti per un periodo a Roma. Dopo Claudia Weiser, è il turno di Jonathan Baldock.
Come per le precedenti edizioni gli artisti si sono confrontati con un tema specifico: la natura degli oggetti e come li utilizzano nella loro pratica artistica. Cubismo, Dadaismo, Surrealismo, New Dada, passando per la Pop Art, il Minimalismo, l’Arte Concettuale … per giungere ai giorni nostri, gli oggetti sono stati uno snodo concettuale alla base delle ricerche di molti artisti.

Alcune domande a Jonathan Baldock — 

ATP: Riguardo al tuo soggiorno a Roma: c’è qualche opera d’arte, luogo o artista che ti influenzato in qualche modo?

Jonathan Baldock: Roma ha avuto una profonda influenza sul mio lavoro, che continua tutt’ora. La mia priva visita alla città durante il mio periodo di studio alla British School di Roma l’ho sentita molto come un pellegrinaggio in un luogo che mi era molto familiare pur non avendo mai avuto un vero contatto fisico con esso. La città è un museo archeologico vivente ed esplorarlo scatena continuamente la fantasia. Sia all’interno che ai margini, la città brulica di riferimenti storici e questo è molto importante per me, per il mio approccio al fare arte. Sono in fatti un grande sostenitore della necessità di imparare dal passato per creare il futuro.
Per il lavoro esposto in Conversation Piece ho preso ispirazione direttamente dalla città. Situato all’entrata della Fondazione MEMMO, ho immaginato che il mio lavoro fosse la “bocca” della mostra. Da qui, l’associazione con la Bocca della Verità mi è sembrata ovvia. Il mistero di questa maschera mi ha sempre affascinato. Come copertura di uno scolo potrebbe essere vista come la bocca di Roma che ingerisce gli scarti per portarli alla cloaca maxima – un ponte metaforico tra i mondi esterno e interno. Ho sempre incorporato le maschere nella mia iconografia. Sono un ponte sulla distanza tra gli umani e gli oggetti, ma sono anche universalmente intese come mezzo di comunicazione tra la Commedia dell’arte europea e il Teatro Noh giapponese.

ATP: Che opera esporrai in “Conversation piece”? Perché l’hai scelta?

JB:  Tutti i pezzi esposti in Conversation Piece | Part 3 sono stati prodotti espressamente per la mostra – i lavori per la “bocca” consistono in due grandi arazzi e due sculture. Gli arazzi/I tendaggi li ho realizzati con l’assistenza degli studenti dell’Accademia nelle settimane precedenti la mostra. La mia intenzione era quella di rappresentare, attraverso questi lavori, un corpo frammentario – occhi posati sul pavimento con rami di bronzo che escono dalle pupille, una tavola piena di sabbia con al centro una sfera di cristallo – questi lavori sono intenzionalmente performativi  e stanno nello spazio come se stessero aspettando di essere attivati. Gli arazzi/I tendaggi mostrano motivi di mondi interni ed esterni. In uno la maschera della Bocca della Verità è ripetuta in tre sfumature pastello – un trittico. Questi tessuti hanno dei fori che sono stati cuciti, nell’attesa che qualcosa vi sia infilato – quindi non sono semplicemente oggetti decorativi, ma si mascherano con il potenziale che si può scoprire scrutandoli bene.

ATP: Riguardo al sottotitolo di Conversation Piece | Part 3 – “Take an object / Do something to it / Do something else  to it ” (Jasper Johns) – qual’è la tua relazione con gli oggetti quotidiani? Quanto influiscono sulla tua ricerca?

JB: Il mio lavoro riguarda il corpo ed è fatto direttamente con il corpo. Spero di poter trasformare i materiali che utilizzo. In particolare sono attratto dai materiali quotidiani e modesti, che sfrutto per scoprire il loro potenziale nascosto, sfidando così i loro scopi presunti; questo ha implicato anche usare la pasta di sale per creare busti, il feltro e il crochet per scolpire obelischi e bambole in foglia di mais e cestini per fare maschere e nidi. Il fatto che ogni opera sia realizzata a mano da me è molto importante. E’ questa relazione con il corpo che distingue gli oggetti e i lavori che faccio, a parte i ready-made, dagli oggetti prodotti in massa e che ci circondano sempre nella nostra vita quotidiana. Nel mio lavoro chiedo a chi guarda di entrare nella mia quotidianità; non di fuggire da quella in cui viviamo, ma di riflettere meglio su di essa, con un occhio più fresco, quando ritorniamo a lei.

Jonathan Baldock,  Mr. Sandman, 2016 Sand, wood Courtesy: Fondazione Memmo, Rome Photo by Daniele Molajoli

Jonathan Baldock, Mr. Sandman, 2016 Sand, wood Courtesy: Fondazione Memmo, Rome Photo by Daniele Molajoli

Conversation Piece | Part 3 —

(Take an object / Do something to it / Do something else to it)

Fondazione Memmo Arte Contemporanea presents Conversation Piece | Part 3, the third exhibition in a series curated by Marcello Smarrelli, and intended to chart the presence of italian and foreign artists currently living in Rome or particularly attached to the city. The artists invited to this third exhibition are: Jonathan Baldock, Piero Golia, Magali Reus (dutch fellow at the American Academy in Rome), Claudia Wieser (fellow at the Accademia Tedesca di Roma Casa Baldi).

The exhibition itinerary starts with the project by artist Jonathan Baldock (United kingdom, 1980), whose multidisciplinary practice uses, painting, sculpture and evocative installations. He finds inspiration in the magical worlds of mythology, masks, tribal rituals and folkloristic traditions.
In the sculptures-objects, as in the embroideries, the artist seems to recall classical motifs of the past, contaminated by particular disturbing elements, that are able to transform the figure into uncanny artefacts that remind us of distant cultures. On the occasion of Conversation Piece | Part 3, Baldock decided to focus on transforming elements of the human body into objects, leaving out the symbolic dimension of the fragmented body in the era of objectification. The eyes and mouth are metaphorical doors capable of communicating with the inner parts of the body to the outside world, these being the main channels through which man feeds his mind and his body, but something dramatically appears and, as in a fairy tale, a forest of branches grows around the works preventing these vital organs to properly perform their functions.

ATPdiary asked some questions to Jonathan Baldock —

ATP: Regarding your stay in Rome: is there any artwork, place or artist that influenced you in some ways?

Jonathan Baldock: Rome has had a very profound influence on my work, which continues to this day. My first visit to the city during my fellowship at the British School in Rome felt very much like a pilgrimage to a place I was so familiar with without having had any actual physical encounter. The city is a living breathing archeological museum and exploring it never ceases to spark the imagination. Both inside and out, the city is teaming with art historical reference and this is something that is very important to me in my approach to art making. I am a strong believer in learning from the past in order to look to the future.
For the work shown in Conversation Piece I took very direct influence from the city. Situated at the entrance of Fondazione MEMMO I imagined my work to be the “mouth” of the exhibition. From here the link to La Bocca della Verità seemed obvious. The mystery of this mask has always fascinated me. As a drain cover it could be seen as the mouth of Rome consuming waste into the giant cloaca maxima – metaphorical bridge from the external to the internal worlds. I have always incorporated masks into my iconography. They bridge the gap between humans and objects, but are also universally understood vessels of communication from European Commedia dell’arte, to Noh theatre

ATP: Which artwork will you show in “Conversation Piece”? Why did you choose it?

JB: All of the works exhibited in Conversation Piece Part III were made specifically for the exhibition – these works for the “mouth” consist of two large wall hangings and two sculptural works. The wall hangings I made with the assistance of students from the Academia in the weeks leading up to the show. It was my intention that these works represent a kind of fragmented body  – cast eyes sit on the floor with bronze twigs protruding from the pupils, a table filled with sand has a crystal ball embedded within – these works are intentionally performative and sit within the space as if awaiting to be activated. The wall hangings depict motifs of internal/external worlds. In one the mask of the La Bocca della Verità is repeated in three pastels shades – a triptych. These hanging have had holes sewn into them waiting to have things passed in or out – they are not simply decorative back drops but masks themselves with the potential to be peered through.

ATP: Regarding the subtitle of Conversation Piece | Part 3 – “Take an object / Do something to it / Do something else to it” (Jasper Johns) -, which is tour relationship with daily objects? How much do they affect your research?

JB: My work is about the body and made directly from the body.  I hope to take materials and transform them. In particularly I am drawn to the everyday and lowly materials and look to them for hidden potential and to challenge their assumed intention, this has included using salt-dough to create busts, felt and crochet to make sculptural obelisks or corn dolly and basket weaving to make masks and nests. The fact that all my work is handmade is important to me. It is this relationship to the body that distinguishes the objects and works I make apart from the ready-made, mass produced objects that surround us in our everyday lives. In my work I ask the audience to step into my reality – not to escape the one in which we live in, but to better reflect upon it with fresh eyes when we step back.

Jonathan Baldock, Conversation Piece | Part 3, Courtesy: Fondazione Memmo, Rome Photo by Daniele Molajoli - Installation view

Jonathan Baldock, Conversation Piece | Part 3, Courtesy: Fondazione Memmo, Rome Photo by Daniele Molajoli – Installation view

Jonathan Baldock, Conversation Piece | Part 3, Courtesy: Fondazione Memmo, Rome Photo by Daniele Molajoli - Installation view

Jonathan Baldock, Conversation Piece | Part 3, Courtesy: Fondazione Memmo, Rome Photo by Daniele Molajoli – Installation view