Adam Cruces - Rustic Murmur - Installation view at Giorgio Galotti, Turin, IT

Adam Cruces – Rustic Murmur – Installation view at Giorgio Galotti, Turin, IT

E’ inevitabilmente umano che il gesto dell’osservare sia influenzato dalla preconoscenza, dalle nozioni assimilate e fatte proprie; la lettura degli ambienti e dei comportamenti è naturalmente sviluppata in relazione a quello che i nostri occhi hanno potuto rilevare in precedenza.
Rustic Murmur è la mostra personale di Adam Cruces presentata dalla galleria Giorgio Galotti, visitabile fino al 15 settembre 2018. Il progetto è l’esito di una residenza nella città di Torino presso gli spazi di Cripta 747. Il giovane artista è nato a Houston mentre ora vive e lavora a Zurigo, attraverso la sua ricerca evidenzia l’idea che un luogo può essere ascoltato, interpretato e restituito in forma inedita e preziosa.

L’ingresso della galleria è celato da un tendaggio tipico dei condomini, infatti le righe crema e ruggine, che suggeriscono il carattere domestico, si specchiano nella trama del telo utilizzato per il palazzo di fronte. Subito si intuisce che lo spazio di interazione riguarda tutta la superficie della galleria – interno ed esterno, pareti e pavimento – non si avverte confine tra il racconto dell’ambiente urbano e quello rurale perché in questo linguaggio materiali e significati si fondono. Lo stesso familiare tessuto torna appeso all’interno, creando elementi architettonici dai due lucernai, come colonne sospese a mezz’aria mancanti di basamento.

Adam Cruces Figure at rest 2018 Barbed wire 120 x 245 cm. - Giorgio Galotti, Turin, IT

Adam Cruces Figure at rest 2018 Barbed wire 120 x 245 cm. – Giorgio Galotti, Turin, IT

La luce è un elemento studiato nelle sue sfumature di contenuto più interessanti; da fonte luminosa impalpabile prende la consistenza fisica dell’oggetto, mentre attraverso il colore diventa veicolo di emotività. Nel loro carattere variabile, i naturali raggi solari, sono filtrati dall’ordito della tenda e così dettano il tempo e le geometrie, mentre la luce appartenente al paesaggio urbano e industriale si traduce nel neon visto come luminaria colorata o modellato ed eletto a forma.

La dualità complementare di questi aspetti dello spazio è resa nota anche nel grano; richiamando la ritualità e il lavoro, l’artista mostra ora una dorata spiga colta da un campo ora una sua imitazione metallica e artificiale che cresce direttamente sulla pavimentazione della terrazza. Compare anche la figura umana riprodotta come ombra di un corpo delineata dal filo spinato; lo stesso materiale che definisce confini di proprietà invalicabile. Assumendo valore apotropaico, l’immagine antropomorfa, ricorre anche intagliata nel manico di alcuni falcetti.
Le visioni di Cruces sono l’astrazione di quello che potrebbero registrare una serie di fotografie della città, questo ragionamento è il brillante esito di un rinnovato sguardo sul territorio, ottenuto lavorando per assonanze visive.

Il mormorio è l’eco prodotto dalla vibrazione dei diversi toni, non più grigi ma dominati da tinte vive che evocano la ricettività propria dei mutamenti.

Adam Cruces Sickle 2018 Carved wood, metal 52 x 3 x 21 cm., each

Adam Cruces Sickle 2018 Carved wood, metal 52 x 3 x 21 cm., each

Adam Cruces - Rustic Murmur - Installation view at Giorgio Galotti, Turin, IT

Adam Cruces – Rustic Murmur – Installation view at Giorgio Galotti, Turin, IT

What is this eternity?
text by Bianca Stoppani et al.

The front of a large shop had been entirely removed, and the entrance is decorated with stripy curtains, awash with orange and cream in the sunset. Another regiment of abstraction. The image melts into a vision of sun-dappled woods. It melts until all that is left is a cloud of electronic pigment moving nebulously through a spangled field of Seurat-like pointillist fragments.

It is still the first night, and the first day,/ the world is born when two people kiss,/ a drop of light from transparent juices,/ the room cracks half-open like a fruit

To create light instead of objects: it is all about formal innovation, vision and social realism. The subjects of this production regime are individuals, the amateurs with their smartphones striving to capture bits of life, greatly extending the sphere of commodity exchange by flooding the market with countless images of figures, landscapes, and events. The global citizens who can afford to spend Sundays in the parks, buy paintings and distinguish themselves as net-worthy citizens with passport power.

Coextensively, the production of artworks is part of architecture, theatre and image development. Its ultimate Desire is to assimilate to what is alive, swallowing reality whole and spitting it up again as art. It reveals the immateriality of people and landscapes, peeling away the layers of their physicality. The colours mark an appropriate intervention against the total despair towards society’s own grey signa.

But eventually, this regime will perish because of the negative and exclusive solution to the question of shading. Shadows are considered always a consequence, the results from the leaps in productive efficiency. Their unavoidable leisure is deemed to cause misery all round instead of being a universal source of happiness. (On what could it be based, if not on a certain assimilation accepted as taking place between labour as productive activity and labour as a commodity that can be bought and sold?)

While time under capitalism finds bodies in order to cast its magic lantern upon them, these incarnations will take on the phantasmatic dimension of emblematically reclined beings, slipping from the factual to the metaphorical with disarming fluency. Hollywood film-makers will spend millions of dollars to increase the realism of their strange curves, so delicate, so adamantine, strong as a mountain, graceful as a bow just bent. Nevertheless, it is improbable that these figures will care about it. In fact, their suggestive economy will reduce all politics to the on/off logic of appearance and disappearance, light and shadow, as that endless passage which is called time. In this solidarity, it can be seen the image of secrecy—the hour as a crystal ball.

Consider the blankness/ of the screen glowing, it is/ perhaps within this space of electric transference/ that one today rediscovers mystery? / Being outside both the comfort and time zones, strangers to / all making landscapes and events recessive / behind harmless facades

This spiritual realm is evoked through the operation of echo diffraction and shadow: the writing not of signs, but of murmurs. Dawn advances, which means: develop a new chronopolitics as in spectres-kissing. Develop another kind of temporal politics that amplifies the sense that the question is no longer, “Are you going to disappear soon?”, but the aesthetics of disappearance, of being on escape.

Adam Cruces Curtain 2018 Fabric 300 x 450 cm.

Adam Cruces Curtain 2018 Fabric 300 x 450 cm.

Adam Cruces Lantern 2018 Custom neon 72 x 82 cm. each

Adam Cruces Lantern 2018 Custom neon 72 x 82 cm. each