Pungulume di Sammy Baloji e Filip De Boeck

Pungulume di Sammy Baloji e Filip De Boeck

English version below

Lunedì 29 maggio 2017, ore 18.30, FM Centro per l’Arte Contemporanea – nell’ambito della mostra Cacciatore Bianco/The White Hunter. Memorie e rappresentazioni africane / African memories and representations (leggi l’intervista al curatore Marco Scotini), ospita la proiezine del video Pungulume di Sammy Baloji e Filip De Boeck. Finita la presentazione del video, ci sarà una conversazione tra l’artista Sammy Baloji e Gabriele Salmi, (organizzatore della Biennale di Lubumbashi, ALBA Onlus, Picha Centre D’Art, Galerie d’Art contemporain “Hangar”, RDC); coordina Silvia Riva, Dipartimento di Lingue e letterature straniere, Università degli Studi di Milano. La conversazione si svilupperà attorno al tema degli immaginari creativi che ripensano, riprendono e ricostituiscono gli archivi della memoria coloniale africana e interrogano la nozione, così attuale, di patrimonio.
L’incontro è organizzato in collaborazione con l’Università degli Studi di Milano e segue il seminario di lunedì 29 maggio alle ore 10, presso il Dipartimento di Lingue e Letterature straniere, (Piazza Sant’Alessandro 1, Milano), dal titolo: Congo far West? La mobilità degli archivi e la nozione di patrimonio in Africa.

Pungulume
Video a colori, 16:9, in lingua Sanga con sottotitoli in inglese. Belgio, 2016, 29′
La città di Fungurume (Pungulume in congolese) è situata nella provincia del Katanga (Repubblica Democratica del Congo) e le colline e le montagne che la circondano formano uno dei più vasti giacimenti di rame e di cobalto. Durante il periodo precoloniale l’area costituiva già uno dei principali centri per il commercio del rame di tutta l’Africa Centrale. Oggi le montagne sono di proprietà dell’American Tenke Fungurume Mining consortium (TFM). Dal 2009 l’attività estrattiva mineraria del TFM è in pieno svolgimento e ha causato ladelocalizzazionedimigliaiadiindigeniSanga.Pungulume hailsuofulcronelcapoSanga Mpala e nella sua corte di anziani che trasmettono oralmente la storia del popolo Sanga, contro lo scenario della distruzione industriale del paesaggio che ancora la memoria e l’identità Sanga. (Filip De Boeck)
Pungulume è stato realizzato nel contesto di Suturing the City, un progetto di Filip De Boeck e Sammy Baloji ed è disponibile in due versioni: un’installazione composta da 3 immagini e un video.
Il video Pungulume è già stato proiettato nei seguenti centri:
Media Art Biennale WRO Wroclaw (PL), 17-21 maggio; Les Rencontres
Internationales Paris (FR), 13-19 marzo; Stuttgarter Filmwinter Stuttgart (DE), 21-22 gennaio; Wallach Art Gallery of Columbia University New York (US), 2 novembre 2016; WIELS Brussel (BE), 8 maggio-14 agosto, 2016

Prima dell’incontro è possibile visitare la mostra Il Cacciatore Bianco/The White Hunter (chiuderà il 6 giugno 2017).

Pungulume di Sammy Baloji e Filip De Boeck

Pungulume di Sammy Baloji e Filip De Boeck

Screening of the video Pungulume by Sammy Baloji and Filip De Boeck – FM CENTRO PER L’ARTE CONTEMPORANEA. On the occasion of the exhibition The White Hunter on Monday, May 29, FM Centro per l’Arte Contemporanea presents CONTESTED TERRAINS. Projection of Pungulume video by Sammy Baloji and Filip De Boeck.
After the projection there will be a conversation between Sammy Baloji, Gabriele Salmi and Silvia Riva.
The screening will take place on Monday, May 29th at 6.30 pm
Before the CONTESTED TERRAINS it will be possible to visit the exhibition The White Hunter.
On the occasion of the exhibition The White Hunter. African memories and representations, curated by Marco Scotini, FM Centro per l’Arte Contemporanea presents CONTESTED TERRAINS. Projection of the video  Pungulume (2016) by Sammy Baloji and Filip De Boeck (30 min).

Baloji Sammy
Pungulume
Doc. expérimental | 0 | couleur et n&b | 28:0 | Congo (RDC) | Belgique | 2016

The town of Fungurume is situated in the province of Katanga (D.R. Congo) and the hills and mountains surrounding Fungurume form one of the world’s largest copper and cobalt deposits. In pre-colonial times the area was already a major centre in the copper trading network that ran across Central Africa. Today the mountains have become the property of the American Tenke Fungurume Mining consortium (TFM). From 2009 on, TFM’s mining activities have been in full swing, causing the resettlement of thousands of local Sanga inhabitants. Pungulume focuses on Sanga chief Mpala and his court elders while they are rendering the oral history of the Sanga people, against the backdrop of the industrial destruction of the landscape that anchors Sanga memory and identity. (Filip De Boeck)

Sammy Baloji was born in 1978 in Lubumbashi, in the Katanga province of Democratic Republic of Congo. He studied Computer and Information Sciences and Communication at the University of Lubumbashi. With a borrowed camera, he began photographing scenes as sources for his cartoons. He soon enrolled in photography courses in DRC, and continued with photography and video at Ecole Supérieure des Arts Décoratifs, in Strasbourg, France. Baloji juxtaposes photographic realities, combining past and present, the real and the ideal, to illicit glaring cultural and historical tensions. He explores architecture and the human body as traces of social history, sites of memory, and witnesses to operations of power. Baloji has had solo exhibitions at Musée du quad Branly (Paris), MuZee (Oostende), Royal Museum for Central Africa (Tervuren), WIELS (Brussels) and Museum for African Art (NY). Baloji has featured in numerous group exhibitions worldwide: Biennale de Lyon, Venice Biennale, Louisiana Museum of Modern Art, Foundation Cartier pour l’Art Contemporain,… He has been the recipient of numerous awards including, the 2014 Rolex Mentor and Protégé Arts Initiative award, partnering with Olafur Eliasson. He was nominated a Prix Pictet finalist in 2009, received the Prince Claus Award in 2008 and two awards at the 2007 African Photography Biennial in Bamako, Mali.