• Michele Guido vs 18.05.01 study for Villa Farnese Caprarola, garden project 1530:2015 - Entrenos_02 – Il tesoro di atreo garden project, Sara Zanin Gallery, Roma 2015 - Intallation view, foto Sebastiano Luciano
  • Michele Guido vs 18.05.01 study for Villa Farnese Caprarola, garden project 1530:2015 - Entrenos_02 – Il tesoro di atreo garden project, Sara Zanin Gallery, Roma 2015 - dettaglio, foto Sebastiano Luciano
  • Hidetoshi Nagasawa, Three Cubes, 2015, ferro h. 380 cm Entrenos_02 – Il tesoro di atreo garden project, Sara Zanin Gallery, Roma 2015 - Intallation view, foto Sebastiano Luciano
  • Michele Guido, Vsn 05.08.14, Andricus Quercuscalicis Project, 2014, Entrenos_02 – Il tesoro di atreo garden project, Sara Zanin Gallery, Roma 2015 - Intallation view, foto Sebastiano Luciano
  • Hidetoshi Nagasawa - Entrenos_02 – Il tesoro di atreo garden project, Sara Zanin Gallery, Roma 2015 - dettaglio, foto Sebastiano Luciano
  • Hidetoshi Nagasawa, Work in paper, Arco d'Alibert, 2004, detail - Entrenos_02 – Il tesoro di atreo garden project, Sara Zanin Gallery, Roma 2015 - dettaglio, foto Sebastiano Luciano
  • Michele Guido vs 18.05.01 sPalazzo Spada Gallery Garden project 1653:2015 - Entrenos_02 – Il tesoro di atreo garden project, Sara Zanin Gallery, Roma 2015 - dettaglio, foto Sebastiano Luciano
  • Michele Guido vs 18.05.01 study for Villa Farnese Caprarola, garden project 1530:2015 - Entrenos_02 – Il tesoro di atreo garden project, Sara Zanin Gallery, Roma 2015 - dettaglio, foto Sebastiano Luciano

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Il dialogo tra generazioni differenti di artisti si sviluppa sempre tra un’inevitabile tensione: c’è il rischio che linguaggi diversi risultino incomprensibili, distanti; che cozzino per una lontananza esperienziale incolmabile. C’è però un territorio – mi piace pensarlo come spazio aperto – dove a dialogare sono le sensibilità, gli ‘animi’ e non i risultati delle rispettive esperienze.

L’unione delle differenze è l’esperimento che si sta sviluppando alla Sara Zanin Gallery, giunto al suo secondo appuntamento con un progetto che mette in dialogo Michele Guido (1974) con   Hidetoshi Nagasawa (1940), nella mostra “Entrenos_02 – Il tesoro di atreo garden project” (fino al 7 novembre). Al maniacale mondo del primo, si oppone l’essenzialità del secondo. Al massimalismo dettagliato del giovane, si contrappone il gigantismo surreale del maestro giapponese. Entrambe sensibili alla densità intrinseca allo spazio, elaborano per questo progetto espositivo una riflessione sull’eterno – e spesso irrisolto – rapporto tra la natura e l’architettura.

Michele Guido compie un studio che, partendo dalle forme naturali, ha come esito la costruzione di minuziose architetture ‘di fantasia’. Avvalendosi di prospettive e assonometrie, geometrie e ferree organizzazioni spaziali, l’artista da vita a meccanismi architetturali partendo da edifici storici di capitale pregnanza: Villa Farnese Caprarola a Viterbo e Palazzo Spada in Piazza Capodiferro a Roma. Elaborando le piante di questi edifici – o parte di essi – Guido costruisce complesse costruzioni che hanno una stretta attinenza con la struttura accrescitiva di piante e fiori. Indagando in modo arbitrario gli studi architettonici di questi edifici, l’artista tenta di comprendere e controllare lo spazio e la realtà tutta.

Dal percorso induttivo di Michele Guido, la risposta ‘ideale’ – e deduttiva – di Hidetoshi Nagasawa. L’artista giapponese sembra partire da una sorta di catena genetica per ingrandirne un passaggio. Memore di ricerche sugli equilibri strutturali che sembravano sfidare le leggi della statica e della dinamica – attorno alle fine degli anni ’80 e i primi anni ’90 -, allargando i suoi interessi verso la ricerca del limite tra la scultura e l’architettura, l’artista è giunto a sfidare le leggi della gravità, giocando con opere in bilico, sospese, orbitanti nel vuoto. Queste ricerche, in parallelo ad altri campi tematici come il concetto di “giardino” – in tensione tra occidente e oriente – ma anche nozioni come limite, recinto e passaggio, l’hanno portato a creare opere essenziali e fortemente coinvolgenti. Un ottimo esempio di questa potenza scultorea è l’opera ospitata alla Sara Zanin Gallery: “tre cubi”, una struttura di ferro altra 3, 80 metri sospesa nel vuoto. Opera impegnativa e pregnante, nella sua sensazionalità ci attira per la sua dirompente forza. E’ come se l’artista avesse utilizzato l’ energia gravitazionale condensandola nella pesantezza del ferro che forma i tre enormi cubi di ferro. Anche nei lavori di carta all’ingresso della galleria, la semplicità di pochi tagli e volute di carta si connotano di un’essenzialità che dimostra e conferma l’adàgio “è difficile essere semplici”.

Michele Guido,   Hidetoshi Nagasawa,   Entrenos_02 – Il tesoro di atreo garden project,   Sara Zanin Gallery,   Roma 2015 - Intallation view,   foto Sebastiano Luciano

Michele Guido, Hidetoshi Nagasawa, Entrenos_02 – Il tesoro di atreo garden project, Sara Zanin Gallery, Roma 2015 – Intallation view, foto Sebastiano Luciano

Hidetoshi Nagasawa - Entrenos_02 – Il tesoro di atreo garden project,   Sara Zanin Gallery,   Roma 2015 - dettaglio,   foto Sebastiano Luciano

Hidetoshi Nagasawa – Entrenos_02 – Il tesoro di atreo garden project, Sara Zanin Gallery, Roma 2015 – dettaglio, foto Sebastiano Luciano

z2o Sara Zanin Gallery presents “EntreNous_02 the treasure of atreo garden project_2015 with Michele Guido and Hidetoshi Nagasawa.

The treasure of atreo garden project_2015 is the second step of a series of exhibitions that involves artists of different generations, within the same gallery space. The project encourages the careful examination of the practical, poetical and stylistic consonances and dissonances, in order to highlight not only the similarities but also the uniqueness of each artist practice. The relationship between nature and architecture is driven by the capacity of the human intellect to elaborate the real through the filter of the senses and take it to a scientific reason. In this way, the complexity of the universe is apparently measured and contained into a plane or three-dimensional space, dominated by perspectical lines and mathematical ratio which produce the illusion to understand and control the entire sensible universe. Behind every illusion, remains the awareness that the nature keeps a secret that escape every law or logic, that let be contemplate in an air of mistery.

To approach the sensible universe means to prepare to receive also this vagueness in order to make it fruitful. The suspension, the contemplation and the meditation are complementary aspects to the scientific process that allow to go nearer to the natural universe. The artistic research of Michele Guido and Hidetoshi Nagasawa intervenes in this main phase of contemplation, the crossroad between the nature and the digressions of the architecture draws the boundaries of a shade that, through art, can worm out the most mysterious aspect of the real.

The two artists give up the demand to reduce the space into a reason-vision exclusively scientific, they instead welcome the emotional nature to translate it into an incipit and modus operandi of an artistic practice that approaches the nature in a more mimetic praxis, liberated by every intellectual prejudice. Michele Guido seems to research in the nature the hidden messages and codes that allow to intervene into the sensible universe. In this way, the spatial perception controller by the perspective of the Renaissance is reunited to the poetical ecstasy of the natural element which contains its own mystery. The veinings of a leaf dictate the perspectical drawing of the Borromini’s Palazzo Spada’s gallery; the elements of the mosaic, not altered in their presentation, became the flower beds of an ideal garden. The construction of the garden is kept, as a sign, into the single natural element. The leaf, silent witness of the entire study, is the plant that maintains a precise plan of representation of the world.

In this perspective, human being has to appeal to an hyper-sense that allows him to decode the plan that nature has. To the listening and interpretation of the message follows an operation of analogy, made possible thanks to the instrument that human being created to read the real: the perspective.

Hidetoshi Nagasawa crosses the artistic categories through a practice that approaches architecture, creates spaces to be lived mentally, plays with geometric structures that seems to float in space, challenges the gravitation and the common perception, creates emptiness that seems to have shape and density although the lightness and transparency. The work is composed by opposites: shape/empty, heaviness/lightness, aspects of the sensible universe that melt together. The suspension, focal point in his researches, allows to link the real world to the invisible-possible, asking to the senses to intensify in order to catch also the most magical and emotional aspect. Every work is influenced by the nature of this research, the hidden side is taken through simple geometrical abstractions that seem to recall the elementary structures of the organisms. Behind every impossible balance is hidden a precise mathematical calculation that joins sensations, every composition is ruled by number as the nature is.