• Ground (So you grab a piece of something that you think is going to last), 2017, installation, handrail, cable, environmental dimensions, courtesy The Gallery Apart, Rome
  • Stray Currents, installation view at The Gallery Apart (ground floor)
  • Live Wires #1, 2017, black and white photo on dibond, framed without glass, (cm 60 x 40), chair (cm 80 x 40 x 50), courtesy The Gallery Apart, Rome
  • Stray currents #3, 2017, table racks, LED-panel (cm 59,2 x 59,2), driver, cable, steel wire, cm 75,7 x 21 x 59,7, courtesy The Gallery Apart, Rome
  • Stray Currents, installation view at The Gallery Apart, Rome(basement)
  • Stray currents #2, 2017, table racks, LED-panel (cm 59,2 x 59,2), driver, cable, steel wire, cm 78 x 43 x 41,5, courtesy The Gallery Apart, Rome

English text below

Dare forma all’al di là: questo è il significato di trasformare (Trans – al di là e formare da Forma, aspetto figura esteriore delle cose). Il processo che compie Florian Neufeldt nell’elaborare le sue installazioni parte proprio dall’al di là, non dunque da un dato oggettivo, bensì da un concetto, dei pensieri. Materiale fluido e imprevedibile, l’intelletto investe il reale, modificandolo grazie all’immaginazione. Questo è ciò che guida la ricerca di Neufeldt: la trasformazione degli oggetti e degli ambienti grazie una visione pregressa. Non descrivibile propriamente visionario – definizione che sarebbe più pertinente a chi crede nella capacità dell’immaginazione di vedere cose soprannaturali – Neufeldt parte dal reale e lo trasforma in altro da sé, mantenendo però un ricordo della sua forma originaria, magari dettata dalla funzione o da caratteristiche estetiche particolari. In questo processo l’opera fluttua tra la conversione avvenuta nella mente dell’artista, la sua reale presenza fisica nello spazio e, infine, nella prospettiva interpretativa di chi guarda e interpreta.
La serie di opere esposte da The Gallery Apart, fino al 29 aprile 2017, nella mostra Stray Currents, documentano questo corto circuito, rivelando come forma, funzione ed energia riescono a fondersi in istallazioni ‘funzionanti’.

L’esposizione inizi al piano terra dove l’artista ha allestito un imponente meccanismo rotante di ferro. Questo grande oggetto – trovato in un cantiere? Costruito con materiali di scarto? Realizzato ex-novo? – è una sorta di incipit dell’intera mostra: siamo entrati un campo gravitazionale dove, le idee e i concetti fluiscono come un moto perpetuo, silenziosi ma presenti, lievi ma penetrati.
Sempre nella stessa stanza troviamo una serie di sedute molto semplici installate nello spazio, accanto ad una serie di fotografie a parete. Scopriamo che l’artista ha documentato grazie alle fotografie la proiezione di un video che mostra a sua volta la decostruzione delle sedie trasformate in conduttori di energia; la stessa energia che alimenta il proiettore che le riprende. Scattate le immagini, le sculture metalliche sono state disfatte da Neufeldt per ricomporre le sedie a cui ha applicato, per seduta e schienale, del materiale isolante. Gioco di specchi, la riflessione concettuale circola grazie differenti linguaggi – video, fotografia e scultura – trasformando, nei vari passaggi, la forma del pensiero, ma non la sua sostanza.

Nella seconda sala, al piano sottostante, una serie di tavoli metallici ripiegati su se stessi, mediante studiati tagli e piegature tanto da ridurli in blocchi compatti di metallo. Tutte le opere sono collegate all’impianto elettrico della galleria in modo che lo spegnimento e l’accensione della corrente agisce sul loro essere materiale da attivare o annullare.
Ampio e complesso meccanismo, questa mostra è stata studiata per sembrare un grande conduttore di energia-pensiero, una sorta di encefalo dove le sinapsi formano una struttura altamente specializzata che consente la comunicazione delle cellule del tessuto nervoso tra loro.

Stray Currents, installation view at The Gallery Apart, Rome (basement)

Stray Currents, installation view at The Gallery Apart, Rome (basement)

Florian Neufeldt | STRAY CURRENTS

Until 29.04.2017

The Gallery Apart presents STRAY CURRENTS, the third solo show hosted in the Gallery’s spaces by Florian Neufeldt, German artist based in Berlin. Neufeldt carries on his research on the relationships between architectures, objects and matter, a path based on the idea of space, particularly with regard to mental space. The works by Neufeldt, indeed, are the result of a process of deconstruction and reconstruction which mostly takes place at thought level, starting from the evocative impressions offered to the artist by the expressive potential he himself sees in imagining the transformations to which he submits the objects used as starting points for his sculptures.

The objets trouvés that make up the artist’s imaginary are not collected, selected and used as found objects, but as matter capable of being transformed. Neufeldt is interested in the identity of the selected object and in the identity of the new shape he donates to that object, identities that are linked by a line differential which saves the memory of the previous object and, at the same time, creates a new shape provided with a strong power of abstraction. They are two halves of the same whole that finds its completion first in the visual and then in the mental perception. And this creates a vicious circle: the work comes to life in the artist’s mind  and passes through the transformation of the matter, it is captured by the beholders’ eye to end its journey in their mind.

STRAY CURRENTS deals indeed with the way everyday use objects are perceived, particularly exploring their relationship with energy, in the form of electric energy, when they are processed and modified so as to become conductor devices throughout which current flows, and which partly is dispersed into the environment. The works on display are connected with the Gallery’s electrical system, so that the activation or deactivation of the electrical current directly influences their essence as inert objects, that is their being conductors. The work is therefore activated in this function of energy conduction, in a symbolic and also material sense.

Alongside the sculptures, Neufeldt arranges a series of black and white photographic images originated from the transformation of objects (chairs) and from their use as conductors of energy. The artist, in this case as well, starts from the sculptures through which electricity flows, electricity that goes to the projector in order to throw the image on the wall. After having photographed the sculptures, these are given back to their original shape and function as chairs. At this point the photo captures the sculptures to which the artist assigns an ephemeral destiny, although renewed by using seats and seatbacks created with insulating material. The outcome is a hybrid artwork, since each picture contributes to compose along with the chair a complete work that involves and includes in itself sculpture, photography and video. A practice that highlights the importance of the art-making process to the artist in order to underline the element that characterizes its genesis: thought.

Stray Currents, installation view at The Gallery Apart (ground floor)

Stray Currents, installation view at The Gallery Apart (ground floor)

Ground (So you grab a piece of something that you think is going to last), 2017, installation, handrail, cable, environmental dimensions, (details) , courtesy The Gallery Apart, Rome

Ground (So you grab a piece of something that you think is going to last), 2017, installation, handrail, cable, environmental dimensions, (details) , courtesy The Gallery Apart, Rome

Stray currents #5, 2017, table racks, LED-panel (cm 59,2 x 59,2), driver, cable, steel wire, cm 29 x 27,4 x 26,5, courtesy The Gallery Apart, Rome

Stray currents #5, 2017, table racks, LED-panel (cm 59,2 x 59,2), driver, cable, steel wire, cm 29 x 27,4 x 26,5, courtesy The Gallery Apart, Rome