Mancano pochi giorni all’esordio milanese della galleria Federica Schiavo. Dopo la sede a Roma, la galleria aprirà uno spazio a pochi passi da Villa Necchi Campiglio, in zona Palestro. La seconda sede sarà inaugurata con la mostra personale “No future ism” dell’artista Jay Heikes  (segue il comunicato stampa).

Per questa occasione abbiamo posto alcune domande alla gallerista Federica Schiavo.

ATP: Il 21 settembre, aprirai un nuovo spazi a Milano. Cosa ti ha spinto ad aprire questa seconda galleria?

Federica Schiavo: L’idea di aprire la sede milanese, insieme a Chiara Zoppelli, nasce dal fatto che sicuramente Milano è oggi una città vitale non solo dal punto di vista economico ma anche da quello culturale, ed è diventata centro di attrazione di nuove energie capaci di creare nuovi progetti e di rinnovare i molti già esistenti.

Una spinta decisiva è stata la voglia di presentare in modo più completo il lavoro degli artisti con i quali la galleria lavora sin dall’inizio ad un pubblico non romano che ci ha seguito negli anni principalmente attraverso le fiere d’arte internazionali e i social media. Questo si basa sulla nostra convinzione che la galleria è ancora il luogo privilegiato per poter entrare nel vivo di una particolare ricerca ed esperienza artistica.

ATP: Immagino tu abbia delle aspettative anche (e soprattutto) commerciali. Pensi che il tuo bacino di collezionisti si amplierà o, con questa apertura, rafforzerai dei rapporti già consolidati?

FS: Sicuramente l’apertura di un secondo spazio in una città con una posizione strategica come Milano da una parte è utile a rafforzare i rapporti già esistenti sul territorio ma certamente l’aspettativa è di crearne di nuovi.

ATP: Aprirai con la mostra di Jay Heikes. C’è un motivo particolare per la scelta di questo artista?

FS: Jay è stato l’artista con cui ho inaugurato a Roma (Eroding Rainbow, 2009) il cui lavoro riassume alcune delle più importanti linee di ricerca della galleria, oltre ad essere – a mio parere – uno degli artisti americani in assoluto più interessanti della sua generazione.

ATP: Ultima veloce domanda in merito alla spazio. Ha delle caratteristiche particolari? Cosa ti ha convinto nell’averlo scelto?

FS: Chiara e io cercavamo uno spazio che non fosse il classico white cube ma avesse un’identità più forte e che rispecchiasse in parte l’eleganza discreta della città, perciò la nostra scelta è caduta quasi naturalmente su un appartamento al piano terra in Via Michele Barozzi, in una zona che entrambe amiamo molto a due passi da Villa Necchi e dalla “Cà de l’orèggia”.

federicaschiavogallery_milano

Jay Heikes — No future ism

September 22 – November 11, 2016
Opening reception: wednesday, september 21 at 6 p.m.

Federica Schiavo Gallery Milano
Via Barozzi 6, Millano

Where do I go when I sleep? It’s a silly question but I keep asking it. I know I enter a repetitive space of meditation through breathing and calm; a hibernating space that leads to a sense of delusional magic, something like a private cave where the language we’ve built up as a society has no weight. Maybe this is a studio. Maybe this is a bed. In here, time is not only abstract but also violent and deep. I realize that approaching a body of work through the unconscious is like telling people your dreams in the morning. No one wants to hear these dreams and they are as uninteresting as they sound the moment they slip from lips. However, if we turn night to day and start from the end, working backwards to discover belief or faith or any sort of system that defies logic, then we have to start with the zyzzyva. It is a weevil or a beetle or something that looks like its name: a cartoon depiction of the male genitalia in bug form. But if we start with this ridiculous insect and work our way through the unconscious and really look at magic for what it is, then we know that charisma and materials are all there is. To start a journey you have to walk down a dead end street and then change your reality through a suspension of disbelief. While walking, if you hear yourself compromising too much you’ll awake in the gutter. If you walk the walk, then somehow you’ve cheated death, and death, which is a form of branding too slick for us to recognize, will swallow us all. Our resistance is being ourselves, not our clever selves. No future ism is not a call to arms. And it is not a form of immolation. It is more like the variable in an experiment. I know the constant. I know taxes. I know practice. But what is the variable? That’s left for me to decide and I have to find the profound variable. In this case, the variable is a set of Zs that are in between days. What they document is the potential of the next thought, knowing that final representation buries itself, never to be fully redeemed.

Is it possible to have an art of pure motion as the futurists predicted; a post- contemporary state of construction? Are we living in a world of perpetual re-alignments that only cause a distracted fracturing, resulting in faux tribalism? Again, more silly questions, but if I can convince you that, as a viewer, you will slowly fall asleep by the end of this text and only the clicking of my tongue sucking away from the roof of my mouth will serve as a cue for your next thought, would you be hypnotized? I hope not. But strangely, If you told me you had been hypnotized and lost minutes of your life in time, never to be regained, I would take that as a sign you had entered a space I had never been able to gain access to. With all these attempts knocking on the door, I’m still the one saying, ‘Who’s there?’ awaiting a clever resolution. But there are cracks in the door and instead of opening it, look in those cracks, you will see the sky.