Transformative limits,   Courtesy Eduardo Secci Contemporary,   Firenze - INstallation view

Transformative limits, Courtesy Eduardo Secci Contemporary, Firenze – INstallation view

Limiti? Sono sensibilmente malleabili i confini della riflessione sviluppata a partire dal 17 gennaio 2015 da Eduardo Secci Contemporary. La galleria scava una nicchia nel cuore della controversa Firenze, città continuamente in procinto di schiudersi al contemporaneo…

Lorenzo Bruni ha considerato l’origine scandinava dei due artisti di “Transformative Limits” soltanto in seguito alla decisione di accostarli. L’idea di realizzare una doppia personale è nata per esibire al meglio gli aspetti personali di Klas che sarebbe prematuro presentare autonomamente. Le tele di Klas al più tardi risalgono al 2012, mentre le foto delle sue performance sono nate appositamente per la mostra. Dalle interviste del curatore è emerso immediatamente il tessuto comune ai lavori di Klas Eriksson (Svezia, 1976) e Be Andr (Norvegia, 1978).

La loro retorica si innesta nella cosiddetta “modernità liquida”. Bruni, citando il titolo del saggio di Zygmunt Bauman, inquadra la criticità che più caratterizza la generazione dei due artisti. Dove il progresso tecnologico – specialmente della comunicazione mediatica – stravolge l’idea di identità, genera una serie di fenomeni sociali. Di fronte a questi, Klas è sensibile alla crisi dei sistemi di appartenenza, mentre Be considera le metamorfosi tanto felpate quanto repentine del nostro linguaggio. Oggi però, se da un lato si cerca di aderire a uno specifico «noi», dall’altro, all’interno dei nuovi gruppi le manifestazioni di senso sono anzitutto virtuali. Il linguaggio di Be Andr impiega una certa quantità di pezzi che, come in un puzzle, compongono, o meglio scompongono, determinati significati.

Klas Eriksson, montando in vetrina una rete antisommossa – di quelle utilizzate negli stadi – occulta senza nascondere gli interni della galleria. Incastrati nella rete come pesci sono degli aeroplanini di carta. Da bambino Klas rimase affascinato da goliardia, cameratismo e ostilità dei tifosi ultras. In una delle sue opere, Curva Viola (2012), si ispira proprio alla tifoseria toscana. Nelle sue performance pubbliche non manca di ottenere l’attenzione di passanti e media. Agitando fumogeni colorati, offusca la percezione preconcetta di (uno) spazio pubblico. Non rappresenta la violenza in sé, ma i moti di coscienza e incoscienza collettiva intorno a essa. Le reazioni che scatena spaziano dall’ammirazione all’avvilimento, tanto che nel 2011 un giornale svedese intitolò: “Artista si prende gioco della sicurezza nazionale”. L’episodio allarmò a tal punto l’ambasciata statunitense da revocare una borsa di studio assegnata all’artista. Klas dipinge con pennelli, fumogeni e bombolette di spray urticante. I quadri realizzano uno studio postumo delle sue azioni artistiche: un ulteriore medium – diverso da foto e video – per registrare lo spirito della sua ricerca. Gli artisti tentano entrambi di avvalorare gli sforzi del singolo verso una maggiore consapevolezza di sé in relazione con l’altro, pur tenendo a mente che, per dirla con Klas Eriksson: “Ciò che è realtà per me, non rappresenta niente per qualcun altro”.

Per concludere (bene), vale la pena citare anche Bauman: “Penso che la cosa più eccitante, creativa e fiduciosa nell’azione umana sia precisamente il disaccordo, lo scontro tra diverse opinioni, tra diverse visioni del giusto, dell’ingiusto, e così via”.

 Luisa Ausenda

Transformative limits,   Courtesy Eduardo Secci Contemporary,   Firenze - INstallation view

Transformative limits, Courtesy Eduardo Secci Contemporary, Firenze – INstallation view

Transformative limits ? Eduardo Secci Contemporary

Limits? The boundaries of the reflection undertaken starting from January 17 at Eduardo Secci Contemporary are sensibly malleable. The gallery digs a niche in the heart of the controversial city of Florence, which seems continuously about to hatch to contemporary art…

Lorenzo Bruni (the curator) tells how the Scandinavian origin mutual to the two artists showcased in Transformative Limits has been a latter consideration, which came only after deciding upon a double solo-show. The double solo-show aims at better showing some of Klas’s personal aspects, which otherwise would be premature to present. If Klas’s canvases date back to 2012, the photos of his performances were born especially for this exhibition. Nevertheless, from the curator’s interviews a common texture emerged immediately in between the works of Klas Eirksson (Sweden, 1976) and Be Andr (Norway, 1978).

Their rhetoric engrafts in the so-called “liquid modernity”. Bruni, citing the title of Zygmunt Bauman’s literary work, frames a certain criticality, which is perhaps the most signifying for the artists’ generation. Wherein technological progress – especially within media communication – overturns the ideal concept of identity, it also produces different social phenomena. Klas is sensitive to the crisis of the systems of belonging, whereas Be raises the, somewhat subdued, and mostly fleeting, metamorphosis of our language. However, today, if on one side we undertake the pursuit of a specific “us”, on the other side, the new groups we join produce meanings, which are in fact virtual.

Be Andr’s language employs a given set of items that, puzzle-like, compose, or better yet decompose, certain meanings.

Klass Eriksson, hanging an anti-riot net – one of those used in stadiums – on the gallery window, conceals without hiding the inner spaces. Wedged as fishes in the net’s mesh, stand handfuls of paper planes. As a kid the goliardic spirits, the camaraderie and the hostility of the hooligans have fascinated Klas. One of his works from 2012, Curva Viola (i.e., the stadium cheer of ACF Fiorentina, Florence’s first soccer team), has been inspired by the supporters of the Tuscan team. In his public performances, he does not fail to draw the attention of passers-by and media. Lighting colored smoke candles, he reaches his first aim: tarnishing preconceived perception of (a) public space. Thus, he does not display violence itself, but the collective consciousness or unconsciousness surrounding it. The reactions that he triggers range from admiration to despondency, up to the point that in 2011 a Swedish newspaper entitled an article: “Artist fools national security”. The US Embassy, profoundly alarmed by the incident, revoked a scholarship awarded to the artist. Klas paints with brushes, smoke candles’ pother and pepper spray. The paintings embody a posthumous study of his artistic actions: a further medium, significantly different from photos and video, to record the spirit of the artist’s research.

The artists both try to corroborate the individual’s attempts towards a greater self-awareness in relation to others, while keeping in mind that, in the words of Klas Eriksson: “What reality is for me is nothing for someone else”.

Finally, it is also worth citing Bauman: “I believe that the most exciting, creative and trustful thing in human action is precisely the disagreement, the clash of different opinions, between different visions of the just, unjust, and so on”.

Luisa Ausenda

The author cures all translations

Be Andr,   UCAP,   2014; DR BYE (don’t believe everthing you read),   2014,   Courtesy Eduardo Secci Contemporary

Be Andr, UCAP, 2014; DR BYE (don’t believe everthing you read), 2014, Courtesy Eduardo Secci Contemporary

Klas Eriksson,   Good Cop,   Bad Cop,   Dead Cop,   spray al peperoncino su tela,   Courtesy Eduardo Secci Contemporary

Klas Eriksson, Good Cop, Bad Cop, Dead Cop, spray al peperoncino su tela, Courtesy Eduardo Secci Contemporary