• Emanuel Röhss, Talisman (detail), 2015 Polystyrene, fiberglas, PU primer, epoxy resin shelf 110 x 55 x 32 cm head 15 x 8 x 11 cm Courtesy of the Artist and T293 Photos by Roberto Apa
  • Emanuel Röhss Boutique Litigation Installation view at T293 Roma Courtesy of the Artist and T293 Photos by Roberto Apa
  • Emanuel Röhss, Rufus, 2015 Polyurethane foam, epoxy resin, spray paint 130 x 48 x 160 cm Courtesy of the Artist and T293 Photos by Roberto Apa
  • Emanuel Röhss Gigi’s Window 1, 2015 Oil on linen with wooden stretchers each 320 x 160 x 2.5 cm Courtesy of the Artist and T293 Photos by Roberto Apa
  • Emanuel Röhss Boutique Litigation Installation view at T293 Roma 2015 Courtesy of the Artist and T293 Photos by Roberto Apa
  • Emanuel Röhss Boutique Litigation Installation view at T293 Roma 2015 Courtesy of the Artist and T293 Photos by Roberto Apa
  • Emanuel Röhss Boutique Litigation Installation view at T293 Roma 2015 Courtesy of the Artist and T293 Photos by Roberto Apa
  • Emanuel Röhss Boutique Litigation Installation view at T293 Roma 2015 Courtesy of the Artist and T293 Photos by Roberto Apa
  • Emanuel Röhss Boutique Litigation Installation view at T293 Roma 2015 Courtesy of the Artist and T293 Photos by Roberto Apa

Sarà visitabile fino al 16 maggio Boutique Litigation, la personale dell’artista svedese Emanuel Röhss nella sede romana di T293. Nato nel 1985, Röhss vive a Londra e “altrove” (così si legge in una sua breve biografia su internet) ed è proprio da quell’altrove che l’artista sembra pescare il materiale per le sue mostre, anzi, per i suoi scenari.

In Boutique Litigation, Röhss sembra aver distillato in pochi elementi ciò che una passeggiata nei quartieri residenziali ad est delle colline di Hollywood ha suggerito alla sua immaginazione: l’artista ha ridotto in moduli formali e riprodotto su grandi tele le linee sinuose di cancelli e recinzioni (trasformati in ombre e arabeschi) e trasformato elementi decorativi (Gargoyles, unicorni, ecc.) in calchi di poliuretano e resina epossidica. Poste all’interno della galleria con grande attenzione per il ritmo e la potenzialità narrativa del percorso espositivo, queste presenze si manifestano sottoforma di ibridi inquietanti, a metà tra il design e la scultura. Il cane al centro della sala, forse più degli altri, manifesta un’identità ambivalente: un simpatico elemento decorativo o la figura cieca e opaca di un incubo?

Frutto di una residenza di due mesi e quindi realizzata con un approccio del tutto site-specific, la mostra è accompagnata dall’estratto di una sceneggiatura scritta da Lindsay Jarvis appositamente per l’evento. L’abitudine dell’artista di includere nell’esposizione un testo di fiction scritto da altri ha il potere di attivare un originale e complesso dialogo tra due narrazioni (quella data dal testo e quella evocata dalla mostra) e tra due tipi di immagini (quelle “mentali” generate dal testo e quelle reali costituite dalle opere) che si mescolano tra loro. Nel caso di Boutique Litigation è evidente come il tono che l’artista vorrebbe dare al set da lui organizzato è quello di un noir patinato, un’atmosfera che prosegue sulla scia delle prime immagini fornite al lettore:

EXT. HOLLYWOOD HILLS, LOS ANGELES – DAY

The sun is about to go down. Mark is driving his Maserati GranTurismo off the freeway along Sugar Hill Drive, passing the Eucalyptus trees and Oleander bushes. He is nonchalantly smoking a cigarette, the car’s sunroof is open and there are a number of Baute Law files on the passenger seat.

Il campo di ricerca di Röhss appare ben delimitato, e ben determinato appare il processo che conduce a ognuna delle sue mostre: prima l’individuazione di elementi estetici (architettonici e/o decorativi) di località urbane specifiche, poi la riproduzione e l’organizzazione di questi elementi all’interno degli spazi della galleria – tenendo conto di volta in volta delle peculiarità architettoniche dello spazio espositivo ospitante – e infine l’enfatizzazione attraverso il testo delle narrazioni attivabili dal mix delle opere.

Con un approccio pulito e un acuto senso del ritmo e della sintesi – penso soprattutto a Soft Jazz, recente personale alla galleria Carl Kostyál di Stoccolma – Röhss esplora le relazioni tra arte e architettura e, soprattutto, tra funzionalità ed estetica. Nel caso di Boutique Litigation, l’analisi dell’elemento architettonico cede forse il passo a un approccio più narrativo, che trasforma la sede della galleria in un luogo unheimlich, uno spazio estraneo e stranamente familiare allo stesso tempo.

 

Emanuel Röhss, Boutique Litigation Installation view at T293 Roma Courtesy of the Artist and T293 Photos by Roberto Apa

Emanuel Röhss, Boutique Litigation Installation view at T293 Roma Courtesy of the Artist and T293 Photos by Roberto Apa

T293 Rome presents Boutique Litigation, Emanuel Röhss’ first solo exhibition at the gallery. Coming as a result of a two months residency in Rome, the show consists of a new body of sculptures and paintings, and is accompanied by a film script excerpt written for the occasion by Lindsay Jarvis.

The exhibition focusses on aspects of someone’s private residence in the Hollywood Hills, Southern California. Drawing on features from the exterior and interior of this domain, the artist treats gates and fences, talismans and furnitures as factual information about these subjects’ life, and literally let these elements invade the gallery’s space. The works have been conceived and produced in relation to the spatial properties of the gallery, thus configuring the exhibition as a movie set. In the gallery’s larger room, sculptures made from synthetic materials, such as polyurethane and epoxy resin, allude to the residents’ garden protection gadgets. Sinister gargoyles, unicorn heads and a watch dogs set the path for the viewer’s walk through the project’s noir narrative. The final room is designed after the interiors of the same environment. Containing a site-specific wall piece derived from the layout of a window and an assemblage of intimate objects, this pocket of the show opens for an ostensible narrative to be interpreted, and subjectively assimilated. Existing in a territory where fact collapses into fiction and viceversa, Boutique Litigation explores how architectural features of a specific living enviroment might be translated into a narrative reminiscent of certain cinematic forms.

Emanuel Röhss Jeff, 2015 Polyurethane foam, epoxy resin, spray paint 81 x 42 x 25 cm Courtesy of the Artist and T293 Photos by Roberto Apa

Emanuel Röhss Jeff, 2015 Polyurethane foam, epoxy resin, spray paint 81 x 42 x 25 cm Courtesy of the Artist and T293 Photos by Roberto Apa

Emanuel Röhss, Boutique Litigation 28 March – 16 May 2015 Installation view at T293 Roma Courtesy of the Artist and T293 Photos by Roberto Apa

Emanuel Röhss, Boutique Litigation 28 March – 16 May 2015 Installation view at T293 Roma Courtesy of the Artist and T293 Photos by Roberto Apa

Emanuel Röhss, Lash, 2015 Polyurethane foam, epoxy resin, spray paint 51 x 40 x 39 cm Courtesy of the Artist and T293 Photos by Roberto Apa

Emanuel Röhss, Lash, 2015 Polyurethane foam, epoxy resin, spray paint 51 x 40 x 39 cm Courtesy of the Artist and T293 Photos by Roberto Apa

Emanuel Röhss, Talisman, 2015 Polystyrene, fiberglas, PU primer, epoxy resin shelf 110 x 55 x 32 cm head 15 x 8 x 11 cm Courtesy of the Artist and T293 Photos by Roberto Apa

Emanuel Röhss, Talisman, 2015 Polystyrene, fiberglas, PU primer, epoxy resin shelf 110 x 55 x 32 cm head 15 x 8 x 11 cm Courtesy of the Artist and T293 Photos by Roberto Apa

Emanuel Röhss, The Jewel in The Pacific Rim (2324 Nottingham Drive) 2, 2015 Oil on canvas with wooden stretcher 360 x 160 x 2.5 cm Courtesy of the Artist and T293 Photos by Roberto Apa

Emanuel Röhss, The Jewel in The Pacific Rim (2324 Nottingham Drive) 2, 2015 Oil on canvas with wooden stretcher 360 x 160 x 2.5 cm Courtesy of the Artist and T293 Photos by Roberto Apa