Crystal Z Campbell,   I Live to Fight (No More) Forever,   Photo Documentation of HeLa cells Growing on Diamonds,   C-Print,  2012 (Work-In-Progress with Dr. C. Backendorf & G. Lamers). The project is supported by the Amsterdam Funds for the Arts,   Stichting Stokroos and the Rijksakademie van beeldende Kunsten.

Crystal Z Campbell, I Live to Fight (No More) Forever, Photo Documentation of HeLa cells Growing on Diamonds, C-Print, 2012 (Work-In-Progress with Dr. C. Backendorf & G. Lamers). The project is supported by the Amsterdam Funds for the Arts, Stichting Stokroos and the Rijksakademie van beeldende Kunsten.

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Breve intervista con l’artista americana Crystal Z Campbell, in occasione della sua personale ‘I Live to Fight (No More) Forever’ alla galleria Artericambi di Verona.

ATP: Chi è Henrietta Lacks? Perchè sei partita proprio da lei per sviluppare il progetto che presenterai alla galleria Artericambi?

Crystal Z Campbell: Ho iniziato a interessarmi a Henrietta Lacks – una donna morta di cancro nel 1951 – dopo essermi imbattuta nel libro ‘The Immortal Life of Henrietta Lacks’ di Rebecca Skloot. Per molti anni l’identità della Lacks è stata tenuta nascosta e nemmeno i suoi famigliari erano stati informati che, prima di morire, erano state prelevate delle cellule dal corpo di Henriett. Hanno scoperto in seguito che erano le prime cellule umane immortali mai cresciute in un laboratorio.  C’è una strana relazione nella storia di Henrietta Lacks, tra il suo essere pubblicamente ‘immortale’, ma in definitiva ‘morta’ in privato.  Senza dubbio, mi ha affascinanto l’idea che qualcosa possa esistere per sempre, come in questo caso le sue ‘cellule’.

ATP: Perchè ti interessa la scienza? Cosa ti affascina di questa disciplina?

CZC: Mi sono trasferita da New York City ad Amsterdam un anno e mezzo fa. Ho deciso di lavorare a questo progetto dopo aver scoperto che molte famiglie ebree che lavoravano nell’industria della lucidatura dei diamanti sono scomparse da Amsterdam durante la Seconda Guerra Mondiale. Nel frattempo, stavo già pensando alla storia di Henrietta Lacks e trovavo estremamente frustrante le contraddizioni della sua storia. Infine, l’idea che ‘i diamanti sono per per sempre’ – resa popolare dai De Beers, impresa famosa nel commercio dei diamanti  –  ha coinciso, nella mia mente, con la mia ricerca sulle cellule immortali della Lacks. A mio parere, la scienze non è altro che il riflesso di un ideologia codificata considerata però come obbiettiva; l’arte può diventare il veicolo per distribuire, ma soprattutto per decodificare l’ideologia.

ATP: Perchè hai scelto questo titolo per mostra, “I Live to Fight (No More) Forever?” A cosa si riferisce?

CZC: Il titolo riguarda una strana domanda strana e si riferisce a come un lavoro può portare a farne un altro. Stavo lavorando ad un’opera sonora su una lirica chiamata ‘Living on Hope for a Long Time’, basata su dei testi della Jonestown Tragedy del 1978. I testi provengono dalla registrazione Q042 dell’FBI (Federal Bureau of Investigation) – la casetta finale dove Jim Jones supplica i suoi seguaci a commettere un suicidio di massa. Una riga del testo diceva: “ Did you see, I Live to Fight No More Forever?”. Questa frase – che è anche il titolo di un film, ‘I Will Fight No More Forever’ – è rimasta impressa nella mia mente anche se poi, c’è volute molto tempo prima che io la capissi. Il suono di questa frase ha uno strano modo di interagire, in quanto può  restare impresso nella mente senza richiedere nessuna logica.

ATP: Sono esposti degli oggetti in porcellana. Perchè utilizza questo materiale e con quale significato?

CZC: La porcellana è uno strano materiale che da il senso sia di forza che di fragilità. Mi piace lavorare con la porcellana che viene usata per fare le ossa. E’ un materiale molto umano, molto vicino alle ossa dello scheletro.  In un progetto in corso di stampi di oggetti, sto facendo un archivio del presente. Ipoteticamentre, quando lavoro in questo progetto, evito di accedere alla tecnologia digitale per ritornare a un momento in cui la testimonianza si rivela sotto forma di traccia. Mi piace pensare a come i racconti sulle civiltà possono essere decodificate in base a ciò che gli abitati si sono lasciati alle spalle.

ATP: Gli argomenti che tratti, sollevano questione bioetiche. Pensi che l’arte, a suo modo, deve muovere le coscienze?

CZC: L’arte ha la capacità di spostare la coscienza collettiva. Noi siamo esposti a questa capacità ogni giorno e questa è anche la ragione perchè così tanti leaders, agenize di pubblicità, registi e così via sono in grando di esercitare una propaganda estetica. D’altra parte non voglio moralizzare l’arte in nessun modo. L’arte non deve essere negative, positive o qualcosa in mezzo tra questi. Personalmente, pendo a passare più tempo a pensare ai lavori d’arte che avvengono sotto alla mia pelle.

Crystal Z Campbell,   Go Back and Fetch It (SANKOFA) Still Image from Digital Video Loop,   Silent (Video Produced with Dr. C. Backendorf) (2:00) Minutes Edition of 5 + AP,   2013

Crystal Z Campbell, Go Back and Fetch It (SANKOFA) Still Image from Digital Video Loop, Silent (Video Produced with Dr. C. Backendorf) (2:00) Minutes Edition of 5 + AP, 2013

Interview with Crystal Z Campbell

ATP: Who is Henrietta Lacks? Why have you decided to start from her, to develop the project that you will present at Artericambi Gallery?

Crystal Z Campbell: I became interested in Henrietta Lacks who died from cancer in 1951, after coming across a book called The Immortal Life of Henrietta Lacks by Rebecca Skloot. Lacks’ identity was concealed and her family was not aware that her cells were taken until decades after she died. Meanwhile, her cells are known as the “immortal cell line.” There’s a strange dialogue in Henrietta Lacks’ story about being publicly “immortal” and privately “dead.” And of course, a general fascination that comes with the idea of something which exists forever.

ATP: Why are you interested in science? What does attract you about this discipline?

CZC: I moved from New York City to Amsterdam a year and half ago. I decided to work on this project after learning that many Jewish families who worked in the diamond polishing industry disappeared from Amsterdam during World War II. I was already thinking of Henrietta Lacks and felt incredibly frustrated by the contradictions in her story. Eventually the idea of diamonds being forever, which was popularized by DeBeers, and the immortal cell line starting gravitating towards each other in my mind. In my opinion, science is a reflection of ideology coded in objectiveness and art can become the vehicle for distributing and more importantly, decoding ideology.

ATP: Why do you choose the title ‘I Live to Fight (No More) Forever?’ for the exhibition? What does it refer to?

CZC: This is an odd question about how one work leads you to make another. I was working on an operatic sound work called Living on Hope for a Long Time which was based texts from the Jonestown Tragedy of 1978. The text is from FBI tape Q042––the final cassette tape of Jim Jones pleading to his followers to commit mass suicide. One of the lines in the text was “ Did you see, I Live to Fight No More Forever?” And this line, which refers to a film called I Will Fight No More Forever, stuck in my mind though it took a long time for me to understand it. Sound has a funny way of working in that it can stick in your mind without requiring any logic.

ATP: You will show objects in porcelain. Why do you use this material and in which way?

CZC: Porcelain is a strange material that gives a sense of fortitude and fragility. I like to work with bone porcelain, which used to actually be made from bones. Porcelain is very human, very skeletal. In an ongoing project of cast objects, I am making an archive of the present. Hypothetically, when I work on this project, I shun my access to digital technology and revert back to a moment where evidence relies on the trace. I like to think about how the narrative of civilizations can be reverse-engineered based on what the inhabitants left behind.

ATP: Your topics deal with bioethical issues. Do you think that art, in its own way, has to move the consciences?

CZC: Art has the capacity to shift collective consciousness. We are exposed to this capacity daily and it is the reason so many leaders, advertising agencies, filmmakers and so on are able to exercise aesthetic propaganda. However, I don’t want to moralize art in any way. Art doesn’t have to be negative, positive or anything in-between. Personally, I tend to spend more time thinking about works of art that get under my skin.

BIO

Crystal Z Campbell is an Amsterdam-based artist from Oklahoma. Campbell’s practice includes sound, performance, film, video, porcelain, and drawings which investigate the role of the witness in historical instants. Campbell’s work has been exhibited at Project Row Houses in Texas, Institute of Contemporary Art (ICA) Philadelphia, Exit Art, Cabinet, Galleria Artericambi, de Appel in the Netherlands and the Studio Museum of Harlem in New York amongst other international exhibitions.

Campbell is a 2003 graduate of the Skowhegan School of Painting & Sculpture and a 2010–11 Van Lier Fellow in Studio Art at the Whitney Independent Study Program in New York City. Campbell is currently a second-year artist in residence at the Rijksakademie van beeldende Kunsten in Amsterdam.

www.crystalzcampbell.com

Crystal Z Campbell,   THE PROTOTYPE Painted Steel,   Painted Wood,   Plywood,   Glass,   Steel Tube,   Soapstone,   Xeroxed Paper,   Paint,   Graphite,   Rust 137x107x76 cm 2013

Crystal Z Campbell, THE PROTOTYPE Painted Steel, Painted Wood, Plywood, Glass, Steel Tube, Soapstone, Xeroxed Paper, Paint, Graphite, Rust 137x107x76 cm 2013