Becky Beasley at Francesca Minini, Milan 2018 - installation view

Becky Beasley at Francesca Minini, Milan 2018 – installation view

English text below

Colori acidi e tenui, velluto e tessuti di lino ricreano l’atmosfera accogliente di un’abitazione colma di ricordi. Nella mostra di Becky Beasley presso la galleria Francesca Minini (fino al 12 marzo) frammenti di passato dialogano tra di loro, intessendo una fitta trama di rimandi poetici, storici e personali.
Accanto a Late Winter Light – lavori presentati alla Towner Art Gallery di Eastbourne nel 2017 – sono giustapposte altre opere realizzate di recente. Nelle due sale, fotografia, scultura e video raccontano di una pratica artistica che tocca le tematiche del tempo e della mortalità. Un inizio di citazioni malinconiche e assurde sono presenti nelle Polaroid che ci accolgono in ingresso.
Oggetti d’arredo come uno spolverino, una pianta di plastica si stagliano su di un fondo nero neutrale. E una porta di un negozio vuoto, il cui negativo è stato capovolto lungo l’asse verticale invertendo il suo senso di apertura. La fotografia in bianco e nero di un fiore, il Sedum spectabile, è stata tinteggiata con un delicato arancio. Si cela il ricordo del giardino dove l’artista ha passato la sua infanzia, dove il suo cane è stato seppellito e le ceneri della nonna sono state sparse. Tra le tinte austere dei bianchi e dei neri si nasconde una doppia sepoltura, illuminata da un fuoco fatuo dalle sfumature aranciate.
Fonte di ispirazione per Becky Beasley è un acquarello di Eric Ravilious, artista britannico degli inizi del ‘900. Bedstaead raffigura la stanza d’albergo in cui Ravilious soggiorna a Le Havre, quando giunto in Normandia per dipingere en plein air trova una forte pioggia. Un letto di metallo occupa buona parte della superficie dipinta e sulla carta da parati retrostante c’è un rettangolo nero di cui non si hanno spiegazioni. Lo stesso acquerello viene capovolto da Beasley e coperto quasi interamente con un drappo dalle sfumature marroni, sul quale è ricreata una versione allargata del rettangolo vuoto di Ravilious.

Becky Beasley at Francesca Minini, Milan 2018 - installation view

Becky Beasley at Francesca Minini, Milan 2018 – installation view

Altri teli dividono lo spazio della galleria. Paraventi che mantengono separate le opere in mostra permettono un’osservazione senza distrazioni. Siamo all’interno di una stanza che narra di diverse storie e persone, ogni voce va ascoltata con dedizione.
Una scultura di velluto simile a una seduta nasconde al suo interno un paio di occhiali e un orologio che in una situazione ordinaria potrebbero scomparire tra le pieghe di un divano, ma in questo caso evocano la perdita di una persona cara. Spesso in seguito alla morte, gli oggetti personali sono caricati di identità e vanno a riempire la mancanza. E così anche una poltrona racconta di un amore perduto. Siamo in un ambiente domestico intriso di memorie.
Ulteriore riferimento per l’artista è Perinde Ac Cadaver di Carlo Mollino, fotografato da diverse angolazioni e accompagnato da cenni autobiografici. Frasi che evocano i momenti più importanti della sua vita, dunque simboli di vita privata convivono con elementi di quella professionale, combattendo la tipica separazione.
Allo stesso modo queste due sfere sono racchiuse in un video che riprende le mani del compagno di Becky mentre ripara una scultura danneggiata. Arte e vita vengono fissate in un gesto di cura. C’è possibilità di reale contemplazione in Late Winter Light, dove sedie di metallo creano una possibile pausa per la lettura, per la visione del video o per un puro momento di interruzione dal flusso delle immagini mnemoniche, trasformate in questa occasione in immagini proiettive.

La mostra è accompagnata da un testo di Simone Menegoi – Becky Beasley at Francesca Minini, Milan 2018

Becky Beasley at Francesca Minini, Milan 2018 - installation view

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BECKY BEASLEY
Late Winter Light
Until 10 March 2018
Francesca Minini Gallery, Milano

Late Winter Light is an exhibition of works which reveals Beasley’s ongoing exploration of emotion and ambiguity in relation to everyday life and the human condition. The sense of precariousness that has always formed the basis of Beasley’s poetics has not disappeared, but is now accompanied by a form of serene acceptance. Color, for years set aside in favor of the black and white of silver gelatin photographs, has become an almost constant presence. The colors are for the most part softened, cast in a pale light: the light of late winter, as the title suggests. But it is a light that heralds the more intense and warmer light of the spring. It features works from the first phase of her career– including a series of early, previously unseen polaroids– alongside a selection of recent works from two exhibitions from 2017– Ous, and A Gentle Man, which was described by Roberta Smith in the New York Times as “impeccable”. Presented for the first time outside of the UK is the room installation, The Seat Cushion (A Mourning Joke), 2017.

The exhibition titled Ous (Towner Art Gallery, Eastbourne, UK, 2017) was inspired by a late watercolor by Eric Ravilious, a British painter, designer and illustrator who died in the Second World War in 1942, at the age of 39. This work, The Bedstead, shows the hotel room where Ravilious found himself confined by bad weather when he came to Le Havre in the spring of 1939, intending to paint en plein air: a modest room, mostly occupied by a metal bed. Beasley chose the watercolor (which occupied a central position in the show) as the key note for a delicate symphony of works that touched on many themes (love and grief, domestic interiors, the garden), linking the story of Ravilious to the story of a personal friend who had suffered a loss.

Another element that has come to the fore of Beasley’s work in her most recent shows is autobiography; and more specifically—since the artist’s life has always been present in her works—a frank new approach to private matters such as love and motherhood. In one of her most forthright works in this sense is the set of posters Foresight I-VI (2015): private life and professional life run parallel to each other, reflect each other, intertwine: this is Beasley’s quiet but firm response to a widespread (typically male) attitude that tries to separate the two spheres, or even present them as conflicting.

The show embraces all the media used by the artist – photography, sculpture, and, most recently, video– and touches on many of the most characteristic aspects of her work, starting with the long-distance dialogue that Beasley carries on with artists from the past– here, the English war artist Eric Ravilious, and the writer Bernard Malamud, whose story Spring Rain was the inspiration behind A Gentle Man.

In a passage which Beasley herself cites, Malamud writes that the point of a short story is “to say everything that must be said and to say it quickly, fleetingly, as though two people had met for a moment in a restaurant, or a railroad station, and one had time only to tell the other they are both human, and, here, this story proves it.” This may be a writer’s (marvelous) definition of a literary form, but it also perfectly describes the spirit of Beasley’s work in recent years. In the end, inside the sophisticated web of citation and reference, what is expressed is the pressing need to say is one thing, always the same: that both artist and viewer are human. And, here, this exhibition—Late Winter Light—proves it.

Simone Menegoi

Becky Beasley at Francesca Minini, Milan 2018 - installation view

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