Amos Cappuccio, We Are in Excellent Physical and Emotional Health, performance, We have nearly lost control, curated by Mike Watson, Rome, 2018. Ph. Giorgia Ruggiano.

Amos Cappuccio, We Are in Excellent Physical and Emotional Health, performance, We have nearly lost control, curated by Mike Watson, Rome, 2018. Ph. Giorgia Ruggiano.

Amos Cappuccio, We Are in Excellent Physical and Emotional Health, performance, Politics of Dissonance, official M12 collateral event curated by Mike Watson, Palermo, 2018. Ph. Dario Di Liberti.

Amos Cappuccio, We Are in Excellent Physical and Emotional Health, performance, Politics of Dissonance, official M12 collateral event curated by Mike Watson, Palermo, 2018. Ph. Dario Di Liberti.

La riflessione sulla ricerca sonora che parte dall’amputazione dell’orecchio.
Duplice è la valenza di questo gesto: da un lato iniziazione alla schiavitù, tradizione antichissima che trasforma l’uomo senza udito in un servo, l’ascolto come obbedienza ; dall’altro nell’ottica cristiana assume un significato opposto. L’accesso alla voce di Dio non è fatta per l’orecchio, non è fatta di suoni udibili, così siamo costretti a sottometterci alla trascendenza.

Sono passati dieci anni da quando il gruppo curatoriale RepertorioZero si è formato e AND CUT OFF HIS RIGHT EAR rappresenta un momento per celebrare questa nascita e insieme approfondire il suono dove esso non è ascoltabile, dove gli intrecci tra suono e contemporaneità vengono attraversati dall’arte e dalle arti performative, dalla musica e dall’editoria.

Dafne Boggeri, TISANA, (Adele H, Dafne Boggeri, Daniella Isamit Morales), sound performance, laser, rotating platform, crystal buttons, smoke machine, Dancing is what we make of falling, curated by Samuele Piazza and Valentina Lacinio, OGR Turin, 2018.

Dafne Boggeri, TISANA, (Adele H, Dafne Boggeri, Daniella Isamit Morales), sound performance, laser, rotating platform, crystal buttons, smoke machine, Dancing is what we make of falling, curated by Samuele Piazza and Valentina Lacinio, OGR Turin, 2018.

Dafne Boggeri, TERZO TEMPO, wild vegetation cut from the Third Landscape, basketball court, 2017, cite-specific installation for BLACK MARIA cinema at Cinema Beltrade part of the solo exhibition LIANE~LINEA~ALIEN curated by Giulia Tognon for Marsèlleria, Milan. Thanks to Mirko Rizzi, Paola Corti and Monica Naldi (Barz and Hippo).

Dafne Boggeri, TERZO TEMPO, wild vegetation cut from the Third Landscape, basketball court, 2017, cite-specific installation for BLACK MARIA cinema at Cinema Beltrade part of the solo exhibition LIANE~LINEA~ALIEN curated by Giulia Tognon for Marsèlleria, Milan. Thanks to Mirko Rizzi, Paola Corti and Monica Naldi (Barz and Hippo).

La mostra è un ciclo performativo ininterrotto di due ore che si attiverà per tre volte su due giornate. Ogni ciclo sarà diverso dall’altro e ospiterà interventi di artisti e curatori come Angelo Careri, Francesco Tenaglia e Mauro Lanza.
Enrico Boccioletti propone una riflessione sulla narrazione sintetica, l’attesa e la processualità digitale. Dafne Boggeri genera un momento di ascolto performativo selezionando una serie di tracce da Music and Poetry of the Kesh, Amos Cappuccio traduce il suo lavoro We are all in excellent physical and emotional health in una forma installativa, infine Gabriele Rendina Cattani seleziona una serie di video e tutorials online che costituiscono parte integrante del suo ultimo ciclo di performances sull’estrazione dell’oro come immagine dell’esposizione del sé.

Sabato 23 marzo alle ore 17.30 verrà affiancato al progetto un talk con RepertorioZero e il filosofo della musica berlinese Harry Lehmann. La lecture approfondirà il libro ancora inedito in Italia Die digitale Revolution der Musik.

Parte del progetto è una pubblicazione che include i contributi degli artisti coinvolti e i testi di Angelo Careri, Simone Frangi, Giulia Mengozzi, Francesco Tenaglia e Giovanni Verrando.

AND CUT OFF HIS RIGHT EAR
A cura di RepertorioZero
In collaborazione con BASE, Milano
Maggiori info ACOHRE

PROGRAMMA
22 marzo

Base, Sala B, ore 18:30, primo ciclo

23 marzo

Base, Sala B, ore 11, secondo ciclo
Base, Sala B, ore 15, terzo ciclo
Base, Sala A, ore 17:30, talk con il filosofo Harry Lehmann

ARTISTI

Enrico Boccioletti
Dafne Boggeri
Amos Cappuccio
Gabriele Rendina Cattani

Enrico-Boccioletti-Taylor-Shift - Enrico Boccioletti, Variazione: Intraducibile (Daisyworld III), 2018. Produced by Fondazione MAXXI, Rome and staged at Villa Farinacci, in “Spettri”, 22-30 September 2018, Initiative Move the Museum.

Enrico-Boccioletti-Taylor-Shift – Enrico Boccioletti, Variazione: Intraducibile (Daisyworld III), 2018. Produced by Fondazione MAXXI, Rome and staged at Villa Farinacci, in “Spettri”, 22-30 September 2018, Initiative Move the Museum.

Enrico Boccioletti - Variazione: Intraducibile (Daisyworld III), 2018. Produced by Fondazione MAXXI, Rome and staged at Villa Farinacci, in “Spettri”, 22-30 September 2018, Initiative Move the Museum.

Enrico Boccioletti – Variazione: Intraducibile (Daisyworld III), 2018. Produced by Fondazione MAXXI, Rome and staged at Villa Farinacci, in “Spettri”, 22-30 September 2018, Initiative Move the Museum.

RepertorioZero is a curatorial project founded in Milan in 2008 by Andrea Minetti, Paola Elia and Giovanni Verrando. R0 is formed by a group of international composers, artists and musicians who carry on research on musical language and new instruments, producing concerts, musical projects, shows and educational activities. Sound creators, engineers and stage directors make use of new lutherie (electric, computerized, amplified, concrete, prepared instruments) and work closely with artists and composers that develop their own personal research through sound works commissioned by R0.
Strategic, artistic guidelines and contents are designed and curated by R0’s Artistic Committee.
Over the years R0 has produced concerts and shows that became part of the european musical programming, as beforeZero, Three Rooms, etc.
R0 performs regularly in some of the most relevant European festivals.
Mdi ensemble is the ensemble in residence since R0’s foundation, performing R0’s projects and productions.
In 2011 R0 was awarded with the Leone d’Argento at the Biennale Muisca of Venice, for its “innovative research – in its way of working with today’s music – that seeks to expand on the experience of the traditional avant-garde, addressing a repertory yet to be constructed and with the need to find solutions to the many variables in contemporary music”.

Gabriele Rendina Cattani, MAGNUM OPUS, performance with Balthazar Heisch, ph. Federico Maria Tribbioli, Staedelschule, Frankfurt am Main, 2017-2019.

Gabriele Rendina Cattani, MAGNUM OPUS, performance with Balthazar Heisch, ph. Federico Maria Tribbioli, Staedelschule, Frankfurt am Main, 2017-2019.

Gabriele Rendina Cattani, MAGNUM OPUS, performance with Balthazar Heisch, ph. Federico Maria Tribbioli, Staedelschule, Frankfurt am Main, 2017-2019.

Gabriele Rendina Cattani, MAGNUM OPUS, performance with Balthazar Heisch, ph. Federico Maria Tribbioli, Staedelschule, Frankfurt am Main, 2017-2019.